fbpx

Jak pokonać strach przed wodą i pływaniem u dorosłych.

Woman complaints while bathing in a cold water of a swimming pool

Człowiek jako gatunek nie jest biologicznie stworzony do pływania (czyli pływanie nie jest jego wrodzoną umiejętnością, na chyba że jest się niemowlakiem 😊) w związku z czym często bardziej zajęty jest walką z o życie z żywiołem wodnym niż traktowanie  pływania zabawy i przyjemności. Wynika to z częstego przeświadczenia, że się tonie – tak mózg interpretuje doznania z ciała zanurzonego w wodzie, a w efekcie skłania organizm do histerycznych ruchów, byleby utrzymać się na powierzchni. Ruchy te są bardzo męczące i zupełnie sprzeczne z prawidłową współpracą i harmonią z wodą.

Hydrofobia to strach przed wodą.

Osoby, które  mają paniczny i niezdrowy strach przed wodą, cierpiące na tę fobię i będą trzymać się od wody jak najdalej, ponieważ przeraża ich wizja utopienia się.

W cięższych odmianach wodowstrętu chory będzie unikał również mycia się czy przyjmowania płynów. Przyczyną mogą być traumatyczne przeżycia z dzieciństwa czy też wmawianie dziecku przez rodziców: „Uważaj, bo się utopisz.”

Jak pokonać strach przed wodą u dorosłego?

Przekonanie osób cierpiących na hydrofobię do przełamania lęku i podjęcia prób ponownego pływania czy też  nauki pływania  jest trudne. Większość nauczycieli nie podejmuje się takiego wyzwania. Często są to osoby, które próbowały już pływać, jednak okazywało się to dla nich nadludzkim wysiłkiem.

Jednak są na to sposoby aby osoby mające lęk przed wodą ponownie oswoić i nauczyć pływać.

Zdaniem Terry’ego Laughlina, autora koncepcji Total Immersion  wg której uczymy w HOBBY SPORT  pływanie może opanować KAŻDY.

Total Immersion to metoda, która działa najpierw w sferze umysłu, a później na ciało. Głównym założeniem jest zmiana nastawienia osoby uczącej się pływać oraz kształtowanie samoświadomości w odczuwaniu wody, oporu, dźwięku czy obserwowanie każdej reakcji psychofizycznej uczącego się pływać !

„Pływanie metodą Total Immersion porównywane jest często do uprawiania Yogi i Tai Chi. Łączy ono w sobie:

  1. harmonię ruchu,
  2. dbałość o detale,
  3. świadomą kontrolę ciała
  4. dążenie do równowagi i relaksacji.
  5. efektywność i nietrwonienie energii.

Żeby pokonać lęk przed wodą zastosuj poniższe wskazówki:

  1. „Kluczem jest cierpliwość. Poświęć tyle czasu, ile będziesz potrzebować, by poczuć się swobodnie w trakcie wykonywania pierwszych ćwiczeń dotyczących każdego stylu.
  2.  „Zamiast walczyć z wodą, naucz się z nią współpracować poprzez skoncentrowanie się na 4 połączonych ze sobą umiejętnościach – utrzymania równowagi, opływowego ułożenia ciała, przenoszenia ciężaru ciała oraz cierpliwych dłoni.
  3. Środkiem do opanowania równowagi w wodzie jest przede wszystkim rozluźnienie oraz uwierzenie we własne możliwości. Ważne jest również, by wykorzystywać swoje całe ciało jako źródło energii. Ruchy rąk i nóg powinny być delikatne, bezgłośne, a nie polegające na histerycznym chlapaniu.

Wieloletnie doświadczeni związane a nauką pływania dorosłych metodą TI wysuwają wnioski że każdego można przekonać do nauki pływania. Polecam naukę pływania metodą Total Immersion z osobistym trenerem, który pomoże w pokonywaniu lęku i własnych barier. Naprawdę warto.

Patrycja Chomiczewska